“Τα παγκόσμια προβλήματα χρειάζονται παγκόσμιες διαρθρωτικές λύσεις. Χρειαζόμαστε μία μεγάλη αλλαγή με όραμα για τη ζωή. Η ανθρωπότητα αναζητά απαντήσεις και οι ιθαγενείς λαοί επεξεργαζόμαστε το πρότυπο του πολιτισμού της ζωής, που δίνει διέξοδο στη σημερινή κρίση, και που είναι ο κολεκτιβισμός. Η φιλοσοφία δηλαδή της οργάνωσης και της ζωής στις κοινότητες των ιθαγενών της Λατινικής Αμερικής»[1].
Τα κινήματα των αυτοχθόνων παντού, όχι μόνο από τη Λατινική Αμερική, έχουν να μας προτείνουν λύσεις διεξόδου από τις σημερινές οικονομικές, πολιτισμικές, κοινωνικές, οικολογικές και πολιτικές κρίσεις, στηριζόμενοι στις πανανθρώπινες αρχές και αξίες. Στη δικαιοσύνη, την ελευθερία, την αλληλεγγύη, τη συλλογικότητα, την ισοτιμία των δύο φύλων, τη δημοκρατία, την αυτονομία-ισονομία, την ισορροπία με τη φύση και το περιβάλλον κ.λπ. Κλειδί για αυτό, λένε, είναι ο τρόπος της «καλής ζωής»(Βuen Vivir), που ζουν οι κοινότητες των αυτοχθόνων στα πλαίσια του κοινοτικού τρόπου οργάνωσής τους. Αυτόν προτείνουν και σαν περιεχόμενο των αγώνων και των άλλων λαών για την αντιμετώπιση των παγκόσμιων και των τοπικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν σήμερα.
Αντίστοιχα και οι Ινδιάνοι της Βόρειας Αμερικής έχουν αποφασίσει τελευταία να παρέμβουν στα παγκόσμια προβλήματα προτείνοντας τις ινδιάνικες γνώσεις και διδασκαλίες σαν εργαλείο για την επανένταξη της ανθρωπότητας στη φύση με μια ισορροπία με τον πλανήτη γη, τη γαία από την οποία όλοι προήλθαμε. Αν δεν το κάνουμε αυτό σαν ανθρωπότητα, οι Ινδιάνοι ξέρουν ότι η γαία θα ξεκαθαρίσει μόνη της, σαν παγκόσμιος οργανισμός που είναι. Έρχονται λοιπόν σε επαφή με τα κινήματα π.χ. στην Ευρώπη, και κυρίως στην αρχή, με τα ευαισθητοποιημένα μέλη της επιστημονικής κοινότητας. Σε μια τέτοια επαφή έγινε και η παρακάτω συζήτηση, αποσπάσματα της οποίας μεταφράζω από τη γερμανική εφημερίδα Frankfurter Rundschau:
Ο συγγραφέας Joachim Wille συζητά με τον John Fire Lame Deer, αρχηγό των Mnikowoju-Lakota-Ινδιάνων*, με θέμα τη ζωή σε αρμονία με τη φύση, καθώς και τους τρόπους ξεπεράσματος των κρίσεων στον κόσμο. Μεταξύ άλλων ειπώθηκαν τα εξής:
Πώς μπορείτε να εξηγήσετε την κατάσταση του σύγχρονου κόσμου - με την παγκόσμια περιβαλλοντική κρίση, τη παγκόσμια οικονομική κρίση, τους πολέμους, τη τρομοκρατία;
Οι άνθρωποι είναι όλο και λιγότερο συνδεδεμένοι με το περιβάλλον τους, εκτός των άλλων έχουμε και συρρίκνωση των οικογενειακών δεσμών. Είναι πραγματικά έτσι: Νομίζεις ότι το σπίτι σου ή το αυτοκίνητό σου δεν είναι αρκετά μεγάλο, δεν είναι αρκετά όμορφο. Θα πάς στην τράπεζα να πάρεις ένα δάνειο και ξαφνικά ανήκεις στην τράπεζα. Θα πρέπει να εξοφλήσεις υψηλά δάνεια, δε θα μπορείς να βγεις με τίποτα πλέον. Αφήνεις να εκπαιδεύουν τα παιδιά σου άλλοι άνθρωποι, επειδή εσύ και η σύζυγός σου πρέπει να δουλέψετε. Βάζεις τους γονείς σου στο γηροκομείο, γιατί δεν έχεις χρόνο για αυτούς πια. Το εργασία σου γεμίζει τις ημέρες εντελώς, αυτό είναι τρελό. Δεν έχεις καν τον χρόνο να πάς έξω στη φύση ή για να συναντηθείς με άλλους ανθρώπους για μια πραγματική επαφή. Μπορεί κανείς να έχει καμία αμφιβολία ότι εμείς καταστρέφουμε τη γη; Ή για να το πω αλλιώς: αν δεν καταφέρνουμε να διδάξουμε στα παιδιά μας καλές αξίες, γιατί αναρωτιόμαστε συνέχεια, που η χώρα μας ξεκινά ξανά τον πόλεμο; Δεν θα πρέπει να εκπλησσόμαστε πραγματικά γιαυτό που κάνουμε στη γη, εάν κοιτάξουμε αυτό που κάνουμε ο ένας στον άλλο.
Μπορεί η κατανόηση του κόσμου που έχουν οι Lakota να μας βοηθήσει να μετριάσουμε αυτές τις κρίσεις; Και με ποιο τρόπο;
Μπορεί να αρχίσει με το να επιστρέψουμε στην πραγματική ανθρώπινη υπόσταση. Μεγάλωσα με ένα τρόπο όπου η οικογένεια και τα παιδιά είναι το πιο σημαντικό. Μαθαίνουμε ότι δεν έχει σημασία το πόσο παχύ είναι το πορτοφόλι σου ή πόσο διάσημο είναι το όνομά σου. Πρέπει να ξεκινήσουμε εντελώς από τα κάτω, στην οικογένεια, με τους φίλους. Όταν οι άνθρωποι αλλάζουν, ο καθένας για τον εαυτό του, και αυτό το περνάνε και στα παιδιά τους, τότε επιδρούν πολύ. Το πρόβλημα είναι ότι μια τέτοια αλλαγή κατά τη διάρκεια των γενεών, απαιτεί χρόνο και δεν τον έχουμε πλέον με τα υπάρχοντα προβλήματα. Γι 'αυτό πρέπει να βρούμε άλλους τρόπους. Πρέπει τώρα να πετύχουμε να πείσουμε τους ανθρώπους που έχουν τη δύναμη να κατευθύνουν την πολιτική και την οικονομία. Αυτοί πρέπει να καταλάβουν ότι κάτι πρέπει να αλλάξει.
Πως μπορείτε να τους πείσετε αυτούς;
Οι άνθρωποι θα πρέπει να ανοίξουν λίγο το μυαλό τους. Μπορούμε να τους δώσουμε μια ώθηση. Μπορεί να είναι αρκετό σαν μια αρχή, να πεισθεί π.χ. ο επικεφαλής μιας μεγάλης εταιρείας να αλλάξει τρόπο σκέψης και να δει ότι μπορεί να παράγει οικολογικά - και παρόλα αυτά να εξακολουθεί να κερδίζει χρήματα.
Υπάρχουν ήδη επιχειρηματίες που το έχουν κάνει αυτό
Ναι, σε χαμηλότερο επίπεδο. Πολλοί αλλάζουν. Κάθε κίνηση πρέπει να αυξάνεται από τα κάτω, αυτό συμβαίνει βέβαια τώρα. Αλλά δεν έχει επιτευχθεί αυτό ακόμη με τους ανθρώπους στην κορυφή. Αρκετοί από εκείνους που ζουν με σεβασμό στη φύση σήμερα, έμαθαν τις τελευταίες δεκαετίες από τους Ινδιάνους δασκάλους όπως ο πατέρας μου, ο Archie Fire Lame Deer, ο οποίος βρισκόταν επίσης συχνά στην Ευρώπη – μέσω της συμμετοχής στις τελετές. Επάνω σε αυτό χτίζουμε.
Πέρυσι υπήρξε μια γενική συνέλευση των αρχηγών όλων των Ινδιάνικων φυλών της Βόρειας Αμερικής, οι οποίοι συμφώνησαν να μοιραστούν την ινδιάνικη γνώση της φύσης με τον υπόλοιπο κόσμο. Τι ελπίζετε από αυτό;
Έχουμε αναγνωρίσει ότι κάτι θεμελιώδες πρέπει να αλλάξει στις κοινωνίες - και ότι ο χρόνος λιγοστεύει γι αυτό. Γνωρίζουμε ότι οι καταιγίδες θα γίνουν πιο δυνατές. Γνωρίζουμε ότι τα φυτά και τα ζώα εξαφανίζονται κάθε μέρα. Δεν μπορούμε να λέμε πλέον ότι τα παιδιά μας ή τα εγγόνια μας θα πρέπει να τα ρυθμίσουν όλα αυτά. Πρέπει να το κάνουμε εμείς οι ίδιοι. Αυτή ήταν η ομόφωνη γνώμη κατά τη συνεδρίασή μας,. Ίσως μπορεί να βοηθήσει αν παρέμβουμε. Να ελπίζουμε από τις κυβερνήσεις δεν είναι αρκετό.
Τι θέλετε να κάνετε ακριβώς;
Θα ξεκινήσουμε ένα κίνημα που έρχεται από τη γαία, γιατί από αυτήν προέρχονται οι διδασκαλίες μας. Θα συνεργαστούμε με ανθρώπους που είναι ανοιχτοί. Χρειαζόμαστε ανθρώπους που μπορούν να επηρεάσουν την πολιτική και την οικονομία. Αλλά πρέπει επίσης να πλησιάσουμε τους κοινούς ανθρώπους. Σε αντίθετη περίπτωση, θα συνεχίζουν όπως και πριν, επειδή τους λένε ότι έτσι είναι καλό. Θα σε περάσουν σήμερα για τρελό αν πεις: βγές από το σούπερ μεγάλο αυτοκίνητό σου και προτίμησε ένα μικρό τέτοιο, επειδή το μεγάλο καταπίνει πάρα πολύ καύσιμο. Αλλά αυτό μπορεί να αλλάξει. Χρειαζόμαστε ένα κίνημα που θα καταφέρει τους ανθρώπους να το επανεξετάσουν. Αν αισθανθούν ότι το μικρότερο αυτοκίνητο είναι καλύτερο για τη γαία, τότε αυτό θα επιτευχθεί από μόνο του…
Σχεδιάζετε μια συνεργασία μεταξύ των Lakota, της βιομηχανίας και της ακαδημαϊκής κοινότητας. Ποιο θα είναι το αποτέλεσμα;
Το πιο σημαντικό είναι: να βρεθούν στρατηγικές για να τα καταφέρουμε να ζούμε με χρήση λιγότερων φυσικών πόρων, να εκμεταλλευόμαστε λιγότερο τη γαία. Δεν χρειαζόμαστε τόσα πολλά προϊόντα μίας χρήσης στην καθημερινή μας ζωή, παράγουμε πάρα πολλά απόβλητα. Και πρέπει να ισχύει: αν κάποιος αφαιρεί κάτι, θα πρέπει να το επιστρέψει στη γη και πάλι. Λοιπόν: αν κόψεις δέντρα, φύτεψε νέα. Πώς ακριβώς μπορεί να λειτουργήσει μια τέτοια οικονομία, θα πρέπει να το επεξεργαστούν οι εμπειρογνώμονες , αυτοί που μπορούν να το κάνουν αυτό – οι οικονομολόγοι, οι επιστήμονες, οι άνθρωποι της επικοινωνίας. Αν θα μπορούσαμε να τους ανάψουμε την σπίθα, να σκεφτούν πάνω σε αυτό, για το πώς θα μπορούσαν να φροντίζουν καλύτερα για τη γη, θα ήμουν ευτυχής.
Οι πρόγονοί σας έχουν αγωνιστεί στην πρώτη γραμμή ενάντια στους λευκούς, για παράδειγμα, στη μάχη του "Little Big Horn" το 1876. Ο Προπάππου σας υπέγραψε τις συμβάσεις μεταξύ των Sioux και της κυβέρνησης των ΗΠΑ, οι οποίες εγγυόταν στους Lakota τη χώρα τους, «όσο ο ήλιος λάμπει» - αλλά αυτό δεν έγινε. Είναι δυνατόν να βοηθηθούν ακόμα οι λευκοί, οι Ευρωπαίοι και οι Αμερικανοί, των οποίων ο καπιταλιστικός, υπερκαταναλωτικός τρόπος ζωής και το οικονομικό μοντέλο έχει επικρατήσει σε όλο τον κόσμο;
Δεν είναι θέμα χρώματος του δέρματος. Δεν μπορούμε να καταστήσουμε υπεύθυνους για την κατάσταση της γης μας «τους λευκούς». Πρόκειται για το ερώτημα εάν οι άνθρωποι έχουν πρόσβαση στην πνευματικότητα ή όχι. Αν όλοι οι άνθρωποι ζούσαν, για παράδειγμα, σύμφωνα με τις διδασκαλίες του Ιησού, όλα θα ήταν καλά. Σήμερα όμως δεν συμβαίνει ακόμα αυτό. Έχουμε ένα σύστημα του πλούτου, της εξουσίας και την επιρροής. Όσο περισσότερα χρήματα έχουν κάποιοι άνθρωποι, τόσο μεγαλύτερη επιρροή έχουν. Αλλά είναι επίσης οι ίδιοι καθοδηγούμενοι από το χρήμα. Είναι δύσκολο να αλλάξει αυτό, αλλά λειτουργεί.
Θρησκευτικές διδασκαλίες μπορεί επίσης να φέρουν το αντίθετο αποτέλεσμα. Σκεφτείτε το χριστιανικό μήνυμα, ότι ο άνθρωπος θα πρέπει να υποτάξει τη γη..
Αυτό δεν έχει να κάνει με το πρότυπο του Ιησού. Που μας οδηγεί η εντολή να κατακτήσουμε τη γη; Εμείς οι Ινδιάνοι μαθαίνουμε ότι η γη δεν μας ανήκει. Το αντίθετο ισχύει: Ανήκουμε στη γη, και είναι ευθύνη μας να ζούμε σε ισορροπία με αυτήν. Με τις τελετές μας προσπαθούμε να μείνουμε σε ισορροπία. Όταν οι λευκοί έποικοι εισέβαλαν στη χώρα μας, δεν μπορούσαμε να καταλάβουμε: συμπεριφερόταν σαν να μπορούσαν να πάρουν τα πάντα από τη γη, χωρίς να επιστρέφουν τίποτα πίσω. Αν κάτι τους στεκόταν εμπόδιο το εξαλείφανε- ανεξάρτητα αν ήταν αυτό δέντρα, ζώα ή άνθρωποι. Και κρύβονταν πίσω από τη θρησκεία. Έλεγαν: "Ο Θεός λέει ότι αυτό είναι δικαίωμά μας." Εμείς οι Ινδιάνοι γνωρίζουμε, ότι η γαία θα φροντίσει μόνη της, αν συνεχίσει έτσι η κατάσταση για μεγάλο διάστημα. Δεν πιστεύουμε ότι οι άνθρωποι είναι σε θέση να καταστρέψουν τελείως τη γη.
Αυτό σημαίνει: Η γαία θα εξαφανίσει τον άνθρωπο;.
Η γαία είναι ένας ζωντανός οργανισμός. Μπορεί να ανέχεται τη καταστροφή μόνο μέχρι ενός ορισμένου ορίου. Τότε αρχίζει η ίδια να αυτο-καθαρίζεται. Αν αυτό σημαίνει ότι ο άνθρωπος πρέπει να εξαφανισθεί, τότε αυτό θα συμβεί.
Το ανθρώπινο είδος θα αφανισθεί;
Ίσως όχι συνολικά. Ωστόσο, θα υπάρξουν μεγάλες αλλαγές. Ξεκινά ήδη από τώρα, όπως η κλιματική αλλαγή. Αν δεν δημιουργήσουμε νέα θεμέλια για τη ζωή μας σε ισορροπία με τη φύση, η επιβίωση για τους σύντομα εννέα δισεκατομμύρια ανθρώπων θα γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη….
Οι γνώσεις και διδασκαλίες των Lakota για τη Φύση και την Κοινωνία θα μπορούσαν να λειτουργήσουν καλά στα πλαίσια ενός σχετικά μικρού νομαδικού λαού, από όπου και προήλθαν. Μπορούν να έχουν νόημα ακόμα και σήμερα, όπου πάνω στη γη ζουν ήδη πάνω από εφτά δις. άνθρωποι ;
Και όμως! Οι περισσότεροι άνθρωποι είναι σήμερα επίσης νομάδες, πάντα στο δρόμο… Το πως ζούσαμε εμείς πριν, καθοριζόταν από τις εποχές, από τον καιρό, μεταξύ των άλλων, όπου μπορούσε κανείς καλά να κόβει ξύλα, όπου βρίσκονταν τα βουβάλια που χρειαζόμασταν για τροφή. Αλλά ο λαός μας χρησιμοποιούσε τη γη, παντού όπου πηγαίναμε με μεγάλη υπευθυνότητα. Δε θα έλεγα ποτέ ότι οι διδασκαλίες μας είναι οι απόλυτα σωστές απαντήσεις για όλα. Αλλά πιστεύω ότι όλοι οι αυτόχθονες λαοί αυτού του κόσμου έχουν ένα χαρακτηριστικό, να ζουν σε ισορροπία με τη φύση, από την οποία μπορεί να μαθαίνει κανείς. Από πόσους αυτόχθονες λαούς έγινε ποτέ γνωστό ότι κατέστρεψαν τη φυσική τους περιοχή; Από κανέναν.
…
Νοιώθετε τις επιπτώσεις της αλλαγής του κλίματος στον τόπο σας τη νότια Ντακότα;
Οι χειμώνες μας έγιναν μακρότεροι και τα καλοκαίρια ψυχρότερα. Οι καταιγίδες έρχονται συχνότερα και έγιναν πιο έντονες. Έχουμε σήμερα περισσότερες βροχοπτώσεις και συχνά μαζί με χαλάζι. Ταυτόχρονα έχουμε πολύ περισσότερα χιόνια από πριν.
Στις ΗΠΑ υπάρχουν πολλοί αρνητές της κλιματικής αλλαγής. Γιατί;
Είναι απλό: Όσο κάποιος θεωρεί τους ανθρώπους ηλίθιους, μπορεί να τους παραμυθιάζει με οτιδήποτε. Αυτό είναι για το οποίο κατηγορείται η Αμερική. Πολλά μέσα ενημέρωσης ελέγχονται από ανθρώπους που δεν θέλουν να παραδεχτούν την αλήθεια της αλλαγής του κλίματος, διότι η πολιτική προστασίας του κλίματος θα μπορούσε να επηρεάσει τις επιχειρήσεις τους. Ένα ή δύο τοις εκατό των κατοίκων των ΗΠΑ λένε σε όλους τους άλλους τι πρέπει να σκέφτονται και να κάνουν. Δεν πείσθηκαν ακόμη και όταν ο πρόεδρος Τζορτζ Μπους Τζούνιορ, στο τέλος της θητείας του, είχε παραδεχθεί ότι υπάρχει κλιματική αλλαγή. Ή πάρτε το σημερινό παράδειγμα: Όταν έγινε γνωστό ότι η NSA παρακολουθεί τους πολίτες της, όλοι σοκαρίστηκαν. Τι, η κυβέρνησή μας να κάνει κάτι τέτοιο; Εμείς οι Ινδιάνοι το γνωρίζουμε αυτό εδώ και καιρό. Προηγούμενα, ήταν το FBI αυτό που μας παρακολουθούσε, επειδή αγωνιζόμασταν για τη θρησκευτική ελευθερία του λαού μας.
Έχετε έρθει στην Ευρώπη για να κάνετε νέες επαφές. Είναι οι Ευρωπαίοι πιο ευαίσθητοι στις απόψεις σας από τους Αμερικανούς;
Ήμουν το 1982 για πρώτη φορά στην Ευρώπη, και μάλιστα στην Ανατολική Γερμανία. Στην πατρίδα μας είχαν πει πόσο άσχημα ήταν ο κομμουνισμός. Οι άνθρωποι εκεί ήταν φτωχοί και κακοί, θα ήταν άσχημα εκεί, και ο ήλιος δεν θα έλαμπε. Αλλά όταν ήμασταν εκεί, ο ήλιος έλαμπε, και οι άνθρωποι γελούσαν. Ήταν όπως και οπουδήποτε αλλού στον κόσμο. Εκεί κατάλαβα ότι μας λέγανε ανοησίες. Οι άνθρωποι στη ΛΔΓ ήταν πολύ ανοιχτοί για μας. Πράγματι, οι Ευρωπαίοι μας βλέπουν εμάς τους Ινδιάνους διαφορετικά από ό, τι οι Αμερικανοί. Στην Αμερική μιλάνε για λευκούς, μαύρους, Μεξικανούς, Ασιάτες. Δύσκολα μιλάνε για τους Ινδιάνους, εκτός αν υπάρχει και πάλι μια ταινία του Χόλλιγουντ γι 'αυτό. Ήδη και όταν ο πατέρας μου ήρθε στη δεκαετία του 1980 στην Ευρώπη, οι άνθρωποι ενδιαφέρονταν πολύ περισσότερο για τους Ινδιάνους από ότι οι άνθρωποι στον τόπο μας.
…
Μια ακόμα τελευταία ερώτηση: Μπορείτε να επιδράσετε στον καιρό, όπως αναφέρεται για άλλους μάγους των φυλών;
Σχετικά με αυτά τα πράγματα δεν μιλώ. Απλά λέω σε γενικές γραμμές: οι άνθρωποι θα μπορούσαν να κάνουν πολύ περισσότερα πράγματα από ό, τι τους πείθουν ότι μπορούν. Τους λένε πως υπάρχουν ορισμένα όρια που δεν μπορεί να υπερβαίνει κανείς. Και το πιστεύουν. Αλλά αυτό είναι λάθος.
Όλη η συζήτηση στα γερμανικά στο:
http://www.fr-online.de/panorama/indianer--die-erde-wird-sich-reinigen-,1472782,27671908.html
* Στους Ινδιάνους Σιού( Sioux) ανήκαν διάφορες ομάδες, που αρχικά ζούσαν στις περιοχές της στέπας στη βορειοανατολική Αμερική, μεταξύ αυτών και οι Λακότα (Lakota), οι Ντακότα (Dakota) και οι Νακότα (Nakota). Οι Lakota είναι σήμερα 70.000 με 80.000 άτομα, ένα μεγάλο μέρος από αυτούς ζουν στη «ρεζέρβα»( "Rosebud") στη Νότια Ντακότα.
[1] Fernanto Huanacuni Mamani, Βολιβιανός κοινωνιολόγος και φιλόσοφος
Τα κινήματα των αυτοχθόνων παντού, όχι μόνο από τη Λατινική Αμερική, έχουν να μας προτείνουν λύσεις διεξόδου από τις σημερινές οικονομικές, πολιτισμικές, κοινωνικές, οικολογικές και πολιτικές κρίσεις, στηριζόμενοι στις πανανθρώπινες αρχές και αξίες. Στη δικαιοσύνη, την ελευθερία, την αλληλεγγύη, τη συλλογικότητα, την ισοτιμία των δύο φύλων, τη δημοκρατία, την αυτονομία-ισονομία, την ισορροπία με τη φύση και το περιβάλλον κ.λπ. Κλειδί για αυτό, λένε, είναι ο τρόπος της «καλής ζωής»(Βuen Vivir), που ζουν οι κοινότητες των αυτοχθόνων στα πλαίσια του κοινοτικού τρόπου οργάνωσής τους. Αυτόν προτείνουν και σαν περιεχόμενο των αγώνων και των άλλων λαών για την αντιμετώπιση των παγκόσμιων και των τοπικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν σήμερα.
Αντίστοιχα και οι Ινδιάνοι της Βόρειας Αμερικής έχουν αποφασίσει τελευταία να παρέμβουν στα παγκόσμια προβλήματα προτείνοντας τις ινδιάνικες γνώσεις και διδασκαλίες σαν εργαλείο για την επανένταξη της ανθρωπότητας στη φύση με μια ισορροπία με τον πλανήτη γη, τη γαία από την οποία όλοι προήλθαμε. Αν δεν το κάνουμε αυτό σαν ανθρωπότητα, οι Ινδιάνοι ξέρουν ότι η γαία θα ξεκαθαρίσει μόνη της, σαν παγκόσμιος οργανισμός που είναι. Έρχονται λοιπόν σε επαφή με τα κινήματα π.χ. στην Ευρώπη, και κυρίως στην αρχή, με τα ευαισθητοποιημένα μέλη της επιστημονικής κοινότητας. Σε μια τέτοια επαφή έγινε και η παρακάτω συζήτηση, αποσπάσματα της οποίας μεταφράζω από τη γερμανική εφημερίδα Frankfurter Rundschau:
Ο συγγραφέας Joachim Wille συζητά με τον John Fire Lame Deer, αρχηγό των Mnikowoju-Lakota-Ινδιάνων*, με θέμα τη ζωή σε αρμονία με τη φύση, καθώς και τους τρόπους ξεπεράσματος των κρίσεων στον κόσμο. Μεταξύ άλλων ειπώθηκαν τα εξής:
Πώς μπορείτε να εξηγήσετε την κατάσταση του σύγχρονου κόσμου - με την παγκόσμια περιβαλλοντική κρίση, τη παγκόσμια οικονομική κρίση, τους πολέμους, τη τρομοκρατία;
Οι άνθρωποι είναι όλο και λιγότερο συνδεδεμένοι με το περιβάλλον τους, εκτός των άλλων έχουμε και συρρίκνωση των οικογενειακών δεσμών. Είναι πραγματικά έτσι: Νομίζεις ότι το σπίτι σου ή το αυτοκίνητό σου δεν είναι αρκετά μεγάλο, δεν είναι αρκετά όμορφο. Θα πάς στην τράπεζα να πάρεις ένα δάνειο και ξαφνικά ανήκεις στην τράπεζα. Θα πρέπει να εξοφλήσεις υψηλά δάνεια, δε θα μπορείς να βγεις με τίποτα πλέον. Αφήνεις να εκπαιδεύουν τα παιδιά σου άλλοι άνθρωποι, επειδή εσύ και η σύζυγός σου πρέπει να δουλέψετε. Βάζεις τους γονείς σου στο γηροκομείο, γιατί δεν έχεις χρόνο για αυτούς πια. Το εργασία σου γεμίζει τις ημέρες εντελώς, αυτό είναι τρελό. Δεν έχεις καν τον χρόνο να πάς έξω στη φύση ή για να συναντηθείς με άλλους ανθρώπους για μια πραγματική επαφή. Μπορεί κανείς να έχει καμία αμφιβολία ότι εμείς καταστρέφουμε τη γη; Ή για να το πω αλλιώς: αν δεν καταφέρνουμε να διδάξουμε στα παιδιά μας καλές αξίες, γιατί αναρωτιόμαστε συνέχεια, που η χώρα μας ξεκινά ξανά τον πόλεμο; Δεν θα πρέπει να εκπλησσόμαστε πραγματικά γιαυτό που κάνουμε στη γη, εάν κοιτάξουμε αυτό που κάνουμε ο ένας στον άλλο.
Μπορεί η κατανόηση του κόσμου που έχουν οι Lakota να μας βοηθήσει να μετριάσουμε αυτές τις κρίσεις; Και με ποιο τρόπο;
Μπορεί να αρχίσει με το να επιστρέψουμε στην πραγματική ανθρώπινη υπόσταση. Μεγάλωσα με ένα τρόπο όπου η οικογένεια και τα παιδιά είναι το πιο σημαντικό. Μαθαίνουμε ότι δεν έχει σημασία το πόσο παχύ είναι το πορτοφόλι σου ή πόσο διάσημο είναι το όνομά σου. Πρέπει να ξεκινήσουμε εντελώς από τα κάτω, στην οικογένεια, με τους φίλους. Όταν οι άνθρωποι αλλάζουν, ο καθένας για τον εαυτό του, και αυτό το περνάνε και στα παιδιά τους, τότε επιδρούν πολύ. Το πρόβλημα είναι ότι μια τέτοια αλλαγή κατά τη διάρκεια των γενεών, απαιτεί χρόνο και δεν τον έχουμε πλέον με τα υπάρχοντα προβλήματα. Γι 'αυτό πρέπει να βρούμε άλλους τρόπους. Πρέπει τώρα να πετύχουμε να πείσουμε τους ανθρώπους που έχουν τη δύναμη να κατευθύνουν την πολιτική και την οικονομία. Αυτοί πρέπει να καταλάβουν ότι κάτι πρέπει να αλλάξει.
Πως μπορείτε να τους πείσετε αυτούς;
Οι άνθρωποι θα πρέπει να ανοίξουν λίγο το μυαλό τους. Μπορούμε να τους δώσουμε μια ώθηση. Μπορεί να είναι αρκετό σαν μια αρχή, να πεισθεί π.χ. ο επικεφαλής μιας μεγάλης εταιρείας να αλλάξει τρόπο σκέψης και να δει ότι μπορεί να παράγει οικολογικά - και παρόλα αυτά να εξακολουθεί να κερδίζει χρήματα.
Υπάρχουν ήδη επιχειρηματίες που το έχουν κάνει αυτό
Ναι, σε χαμηλότερο επίπεδο. Πολλοί αλλάζουν. Κάθε κίνηση πρέπει να αυξάνεται από τα κάτω, αυτό συμβαίνει βέβαια τώρα. Αλλά δεν έχει επιτευχθεί αυτό ακόμη με τους ανθρώπους στην κορυφή. Αρκετοί από εκείνους που ζουν με σεβασμό στη φύση σήμερα, έμαθαν τις τελευταίες δεκαετίες από τους Ινδιάνους δασκάλους όπως ο πατέρας μου, ο Archie Fire Lame Deer, ο οποίος βρισκόταν επίσης συχνά στην Ευρώπη – μέσω της συμμετοχής στις τελετές. Επάνω σε αυτό χτίζουμε.
Πέρυσι υπήρξε μια γενική συνέλευση των αρχηγών όλων των Ινδιάνικων φυλών της Βόρειας Αμερικής, οι οποίοι συμφώνησαν να μοιραστούν την ινδιάνικη γνώση της φύσης με τον υπόλοιπο κόσμο. Τι ελπίζετε από αυτό;
Έχουμε αναγνωρίσει ότι κάτι θεμελιώδες πρέπει να αλλάξει στις κοινωνίες - και ότι ο χρόνος λιγοστεύει γι αυτό. Γνωρίζουμε ότι οι καταιγίδες θα γίνουν πιο δυνατές. Γνωρίζουμε ότι τα φυτά και τα ζώα εξαφανίζονται κάθε μέρα. Δεν μπορούμε να λέμε πλέον ότι τα παιδιά μας ή τα εγγόνια μας θα πρέπει να τα ρυθμίσουν όλα αυτά. Πρέπει να το κάνουμε εμείς οι ίδιοι. Αυτή ήταν η ομόφωνη γνώμη κατά τη συνεδρίασή μας,. Ίσως μπορεί να βοηθήσει αν παρέμβουμε. Να ελπίζουμε από τις κυβερνήσεις δεν είναι αρκετό.
Τι θέλετε να κάνετε ακριβώς;
Θα ξεκινήσουμε ένα κίνημα που έρχεται από τη γαία, γιατί από αυτήν προέρχονται οι διδασκαλίες μας. Θα συνεργαστούμε με ανθρώπους που είναι ανοιχτοί. Χρειαζόμαστε ανθρώπους που μπορούν να επηρεάσουν την πολιτική και την οικονομία. Αλλά πρέπει επίσης να πλησιάσουμε τους κοινούς ανθρώπους. Σε αντίθετη περίπτωση, θα συνεχίζουν όπως και πριν, επειδή τους λένε ότι έτσι είναι καλό. Θα σε περάσουν σήμερα για τρελό αν πεις: βγές από το σούπερ μεγάλο αυτοκίνητό σου και προτίμησε ένα μικρό τέτοιο, επειδή το μεγάλο καταπίνει πάρα πολύ καύσιμο. Αλλά αυτό μπορεί να αλλάξει. Χρειαζόμαστε ένα κίνημα που θα καταφέρει τους ανθρώπους να το επανεξετάσουν. Αν αισθανθούν ότι το μικρότερο αυτοκίνητο είναι καλύτερο για τη γαία, τότε αυτό θα επιτευχθεί από μόνο του…
Σχεδιάζετε μια συνεργασία μεταξύ των Lakota, της βιομηχανίας και της ακαδημαϊκής κοινότητας. Ποιο θα είναι το αποτέλεσμα;
Το πιο σημαντικό είναι: να βρεθούν στρατηγικές για να τα καταφέρουμε να ζούμε με χρήση λιγότερων φυσικών πόρων, να εκμεταλλευόμαστε λιγότερο τη γαία. Δεν χρειαζόμαστε τόσα πολλά προϊόντα μίας χρήσης στην καθημερινή μας ζωή, παράγουμε πάρα πολλά απόβλητα. Και πρέπει να ισχύει: αν κάποιος αφαιρεί κάτι, θα πρέπει να το επιστρέψει στη γη και πάλι. Λοιπόν: αν κόψεις δέντρα, φύτεψε νέα. Πώς ακριβώς μπορεί να λειτουργήσει μια τέτοια οικονομία, θα πρέπει να το επεξεργαστούν οι εμπειρογνώμονες , αυτοί που μπορούν να το κάνουν αυτό – οι οικονομολόγοι, οι επιστήμονες, οι άνθρωποι της επικοινωνίας. Αν θα μπορούσαμε να τους ανάψουμε την σπίθα, να σκεφτούν πάνω σε αυτό, για το πώς θα μπορούσαν να φροντίζουν καλύτερα για τη γη, θα ήμουν ευτυχής.
Οι πρόγονοί σας έχουν αγωνιστεί στην πρώτη γραμμή ενάντια στους λευκούς, για παράδειγμα, στη μάχη του "Little Big Horn" το 1876. Ο Προπάππου σας υπέγραψε τις συμβάσεις μεταξύ των Sioux και της κυβέρνησης των ΗΠΑ, οι οποίες εγγυόταν στους Lakota τη χώρα τους, «όσο ο ήλιος λάμπει» - αλλά αυτό δεν έγινε. Είναι δυνατόν να βοηθηθούν ακόμα οι λευκοί, οι Ευρωπαίοι και οι Αμερικανοί, των οποίων ο καπιταλιστικός, υπερκαταναλωτικός τρόπος ζωής και το οικονομικό μοντέλο έχει επικρατήσει σε όλο τον κόσμο;
Δεν είναι θέμα χρώματος του δέρματος. Δεν μπορούμε να καταστήσουμε υπεύθυνους για την κατάσταση της γης μας «τους λευκούς». Πρόκειται για το ερώτημα εάν οι άνθρωποι έχουν πρόσβαση στην πνευματικότητα ή όχι. Αν όλοι οι άνθρωποι ζούσαν, για παράδειγμα, σύμφωνα με τις διδασκαλίες του Ιησού, όλα θα ήταν καλά. Σήμερα όμως δεν συμβαίνει ακόμα αυτό. Έχουμε ένα σύστημα του πλούτου, της εξουσίας και την επιρροής. Όσο περισσότερα χρήματα έχουν κάποιοι άνθρωποι, τόσο μεγαλύτερη επιρροή έχουν. Αλλά είναι επίσης οι ίδιοι καθοδηγούμενοι από το χρήμα. Είναι δύσκολο να αλλάξει αυτό, αλλά λειτουργεί.
Θρησκευτικές διδασκαλίες μπορεί επίσης να φέρουν το αντίθετο αποτέλεσμα. Σκεφτείτε το χριστιανικό μήνυμα, ότι ο άνθρωπος θα πρέπει να υποτάξει τη γη..
Αυτό δεν έχει να κάνει με το πρότυπο του Ιησού. Που μας οδηγεί η εντολή να κατακτήσουμε τη γη; Εμείς οι Ινδιάνοι μαθαίνουμε ότι η γη δεν μας ανήκει. Το αντίθετο ισχύει: Ανήκουμε στη γη, και είναι ευθύνη μας να ζούμε σε ισορροπία με αυτήν. Με τις τελετές μας προσπαθούμε να μείνουμε σε ισορροπία. Όταν οι λευκοί έποικοι εισέβαλαν στη χώρα μας, δεν μπορούσαμε να καταλάβουμε: συμπεριφερόταν σαν να μπορούσαν να πάρουν τα πάντα από τη γη, χωρίς να επιστρέφουν τίποτα πίσω. Αν κάτι τους στεκόταν εμπόδιο το εξαλείφανε- ανεξάρτητα αν ήταν αυτό δέντρα, ζώα ή άνθρωποι. Και κρύβονταν πίσω από τη θρησκεία. Έλεγαν: "Ο Θεός λέει ότι αυτό είναι δικαίωμά μας." Εμείς οι Ινδιάνοι γνωρίζουμε, ότι η γαία θα φροντίσει μόνη της, αν συνεχίσει έτσι η κατάσταση για μεγάλο διάστημα. Δεν πιστεύουμε ότι οι άνθρωποι είναι σε θέση να καταστρέψουν τελείως τη γη.
Αυτό σημαίνει: Η γαία θα εξαφανίσει τον άνθρωπο;.
Η γαία είναι ένας ζωντανός οργανισμός. Μπορεί να ανέχεται τη καταστροφή μόνο μέχρι ενός ορισμένου ορίου. Τότε αρχίζει η ίδια να αυτο-καθαρίζεται. Αν αυτό σημαίνει ότι ο άνθρωπος πρέπει να εξαφανισθεί, τότε αυτό θα συμβεί.
Το ανθρώπινο είδος θα αφανισθεί;
Ίσως όχι συνολικά. Ωστόσο, θα υπάρξουν μεγάλες αλλαγές. Ξεκινά ήδη από τώρα, όπως η κλιματική αλλαγή. Αν δεν δημιουργήσουμε νέα θεμέλια για τη ζωή μας σε ισορροπία με τη φύση, η επιβίωση για τους σύντομα εννέα δισεκατομμύρια ανθρώπων θα γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη….
Οι γνώσεις και διδασκαλίες των Lakota για τη Φύση και την Κοινωνία θα μπορούσαν να λειτουργήσουν καλά στα πλαίσια ενός σχετικά μικρού νομαδικού λαού, από όπου και προήλθαν. Μπορούν να έχουν νόημα ακόμα και σήμερα, όπου πάνω στη γη ζουν ήδη πάνω από εφτά δις. άνθρωποι ;
Και όμως! Οι περισσότεροι άνθρωποι είναι σήμερα επίσης νομάδες, πάντα στο δρόμο… Το πως ζούσαμε εμείς πριν, καθοριζόταν από τις εποχές, από τον καιρό, μεταξύ των άλλων, όπου μπορούσε κανείς καλά να κόβει ξύλα, όπου βρίσκονταν τα βουβάλια που χρειαζόμασταν για τροφή. Αλλά ο λαός μας χρησιμοποιούσε τη γη, παντού όπου πηγαίναμε με μεγάλη υπευθυνότητα. Δε θα έλεγα ποτέ ότι οι διδασκαλίες μας είναι οι απόλυτα σωστές απαντήσεις για όλα. Αλλά πιστεύω ότι όλοι οι αυτόχθονες λαοί αυτού του κόσμου έχουν ένα χαρακτηριστικό, να ζουν σε ισορροπία με τη φύση, από την οποία μπορεί να μαθαίνει κανείς. Από πόσους αυτόχθονες λαούς έγινε ποτέ γνωστό ότι κατέστρεψαν τη φυσική τους περιοχή; Από κανέναν.
…
Νοιώθετε τις επιπτώσεις της αλλαγής του κλίματος στον τόπο σας τη νότια Ντακότα;
Οι χειμώνες μας έγιναν μακρότεροι και τα καλοκαίρια ψυχρότερα. Οι καταιγίδες έρχονται συχνότερα και έγιναν πιο έντονες. Έχουμε σήμερα περισσότερες βροχοπτώσεις και συχνά μαζί με χαλάζι. Ταυτόχρονα έχουμε πολύ περισσότερα χιόνια από πριν.
Στις ΗΠΑ υπάρχουν πολλοί αρνητές της κλιματικής αλλαγής. Γιατί;
Είναι απλό: Όσο κάποιος θεωρεί τους ανθρώπους ηλίθιους, μπορεί να τους παραμυθιάζει με οτιδήποτε. Αυτό είναι για το οποίο κατηγορείται η Αμερική. Πολλά μέσα ενημέρωσης ελέγχονται από ανθρώπους που δεν θέλουν να παραδεχτούν την αλήθεια της αλλαγής του κλίματος, διότι η πολιτική προστασίας του κλίματος θα μπορούσε να επηρεάσει τις επιχειρήσεις τους. Ένα ή δύο τοις εκατό των κατοίκων των ΗΠΑ λένε σε όλους τους άλλους τι πρέπει να σκέφτονται και να κάνουν. Δεν πείσθηκαν ακόμη και όταν ο πρόεδρος Τζορτζ Μπους Τζούνιορ, στο τέλος της θητείας του, είχε παραδεχθεί ότι υπάρχει κλιματική αλλαγή. Ή πάρτε το σημερινό παράδειγμα: Όταν έγινε γνωστό ότι η NSA παρακολουθεί τους πολίτες της, όλοι σοκαρίστηκαν. Τι, η κυβέρνησή μας να κάνει κάτι τέτοιο; Εμείς οι Ινδιάνοι το γνωρίζουμε αυτό εδώ και καιρό. Προηγούμενα, ήταν το FBI αυτό που μας παρακολουθούσε, επειδή αγωνιζόμασταν για τη θρησκευτική ελευθερία του λαού μας.
Έχετε έρθει στην Ευρώπη για να κάνετε νέες επαφές. Είναι οι Ευρωπαίοι πιο ευαίσθητοι στις απόψεις σας από τους Αμερικανούς;
Ήμουν το 1982 για πρώτη φορά στην Ευρώπη, και μάλιστα στην Ανατολική Γερμανία. Στην πατρίδα μας είχαν πει πόσο άσχημα ήταν ο κομμουνισμός. Οι άνθρωποι εκεί ήταν φτωχοί και κακοί, θα ήταν άσχημα εκεί, και ο ήλιος δεν θα έλαμπε. Αλλά όταν ήμασταν εκεί, ο ήλιος έλαμπε, και οι άνθρωποι γελούσαν. Ήταν όπως και οπουδήποτε αλλού στον κόσμο. Εκεί κατάλαβα ότι μας λέγανε ανοησίες. Οι άνθρωποι στη ΛΔΓ ήταν πολύ ανοιχτοί για μας. Πράγματι, οι Ευρωπαίοι μας βλέπουν εμάς τους Ινδιάνους διαφορετικά από ό, τι οι Αμερικανοί. Στην Αμερική μιλάνε για λευκούς, μαύρους, Μεξικανούς, Ασιάτες. Δύσκολα μιλάνε για τους Ινδιάνους, εκτός αν υπάρχει και πάλι μια ταινία του Χόλλιγουντ γι 'αυτό. Ήδη και όταν ο πατέρας μου ήρθε στη δεκαετία του 1980 στην Ευρώπη, οι άνθρωποι ενδιαφέρονταν πολύ περισσότερο για τους Ινδιάνους από ότι οι άνθρωποι στον τόπο μας.
…
Μια ακόμα τελευταία ερώτηση: Μπορείτε να επιδράσετε στον καιρό, όπως αναφέρεται για άλλους μάγους των φυλών;
Σχετικά με αυτά τα πράγματα δεν μιλώ. Απλά λέω σε γενικές γραμμές: οι άνθρωποι θα μπορούσαν να κάνουν πολύ περισσότερα πράγματα από ό, τι τους πείθουν ότι μπορούν. Τους λένε πως υπάρχουν ορισμένα όρια που δεν μπορεί να υπερβαίνει κανείς. Και το πιστεύουν. Αλλά αυτό είναι λάθος.
Όλη η συζήτηση στα γερμανικά στο:
http://www.fr-online.de/panorama/indianer--die-erde-wird-sich-reinigen-,1472782,27671908.html
* Στους Ινδιάνους Σιού( Sioux) ανήκαν διάφορες ομάδες, που αρχικά ζούσαν στις περιοχές της στέπας στη βορειοανατολική Αμερική, μεταξύ αυτών και οι Λακότα (Lakota), οι Ντακότα (Dakota) και οι Νακότα (Nakota). Οι Lakota είναι σήμερα 70.000 με 80.000 άτομα, ένα μεγάλο μέρος από αυτούς ζουν στη «ρεζέρβα»( "Rosebud") στη Νότια Ντακότα.
[1] Fernanto Huanacuni Mamani, Βολιβιανός κοινωνιολόγος και φιλόσοφος