Μια πολύ διαφορετική συνέντευξη Τύπου παραχώρησε το μεσημέρι της Κυριακής που πέρασε η Naomi Klein στο χώρο του Nosostros στα Εξάρχεια. Καλεσμένα ήταν μόνο τα εναλλακτικά μέσα ενημέρωσης
Οι περισσότερες ερωτήσεις που δέχτηκε στο Nosotros μάλλον την αντιμετώπιζαν ως …πολιτικό στέλεχος, παρά ως ερευνήτρια, θέλοντας να εκμαιεύσουν κάποια υπερ-αριστερή απάντηση. Όμως αποδείχτηκε ιδιαίτερα φειδωλή, αφού κατά βάση ήθελε να προβάλει την οικολογική οπτική, όπως την επεξεργάζεται στο υπό συγγραφή βιβλίο της, τους αγώνες για το περιβάλλον δηλαδή ως παράγοντα ανατροπής του καπιταλιστικού μοντέλου. Εξ ου και αναφέρθηκε εκτενώς στο ζήτημα της κλιματικής αλλαγής και των εκπομπών ρύπου, που στη χώρα μας μάλλον φαίνεται δευτερεύον.
Και αφού ήρθε στην Ελλάδα της κρίσης και της εφαρμογής του «Δόγματος σοκ», οι περισσότερες ερωτήσεις περιστράφηκαν γύρω από τις πολιτικές διαμάχες για την κρίση, το ρόλο της Αριστεράς αλλά και της φασιστικής Δεξιάς. Κοφτερό μυαλό η ίδια, ανταποκρίθηκε άψογα στο ακροατήριο των δημοσιογράφων που ήταν παράλληλα ακτιβιστές σε διάφορα μέτωπα.
Να φανταστούμε τη ζωή εκτός της ευρωζώνης
Δεν ξέρουμε ακριβώς τι είπαν στη μεταξύ τους συνέντευξη Klein και Τσίπρας, αλλά η θέση της Naomi Klein για το ευρώ και τη στάση της Ελλάδας, σίγουρα δεν θα άρεσε στον πρόεδρο της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Ορίστε τι απάντησε, σε σχετική ερώτηση που έθεσε μάλιστα το ραδιόφωνο του ΣΥΡΙΖΑ, το Κόκκινο: «Δεν ξέρω αν πρέπει η Ελλάδα να βγει από την ευρωζώνη, αλλά οπωσδήποτε πιστεύω ότι το θέμα αυτό πρέπει να βρίσκεται πάνω στο τραπέζι αν προσπαθήσει κανείς να διαπραγματευτεί. Δεν ξεκινάς μια διαπραγμάτευση λέγοντας «δεν φεύγουμε». Χρειάζεται πραγματικά να έχεις τη θέληση να φύγεις. Και για να έχεις τέτοια θέληση, χρειάζεται να οικοδομείς σχέσεις με άλλες χώρες που επίσης έχουν ένα όπλο στον κρόταφο και να χτίζεις ένα καρτέλ των οφειλετών». Επιπλέον επανέφερε το θέμα τη διαγραφής του επαχθούς χρέους, μετά από έλεγχο των βιβλίων. «Δεν θα έχεις πρόοδο, εκτός αν έχεις πρόθεση να φανταστείς τη ζωή μετά την ευρωζώνη», τόνισε.
Δεν φτάνει πια η αντίσταση
«Μου φαίνεται ότι ο ελληνικός λαός αντιστάθηκε σε απίστευτο βαθμό και με φοβερό θάρρος και επιμονή», είπε σε ερώτηση για την προοπτική των αγώνων. «Ο κόσμος δεν πήγε απλώς σε μια διαμαρτυρία αλλά έμεινε εβδομάδες στους δρόμους διαδηλώνοντας, κάτι που θα πρέπει να μνημονεύεται και να τιμάται. Η αλήθεια είναι όμως ότι κι αυτοί που επιβάλουν αυτό το οικονομικό πρόγραμμα επίσης επιδεικνύουν απίστευτη επιμονή», σημείωσε.
Περαιτέρω άγγιξε ένα ευαίσθητο θέμα, αυτό της συνέχειας μετά τις τόσες ήττες: «Για μένα το ζήτημα δεν είναι πώς θα γίνει άλλη μια διαδήλωση. Εδώ αντιμετωπίζουμε μια κρίση δημοκρατίας. Τεχνικές και εργαλεία αντίστασης που θα έπρεπε να φέρουν αποτελέσματα δεν το κατάφεραν. Γι’ αυτό το λόγο ο λαός βρίσκεται σε απόγνωση, διότι δεν είναι σίγουροι ότι θα επηρεάσουν την εξουσία ή πώς θα την επηρεάσουν στο εξής. Δεν είναι λοιπόν ακριβώς δίκαιο να πει κανείς στον κόσμο να βγει στο δρόμο και να επαναλάβει ό,τι έκανε μέχρι τώρα. Οι πολιτικοί οργανωτές και θεωρητικοί πρέπει διαρκώς να ανακαλύπτουν νέες μεθόδους αντίστασης. Να διαμορφώνουν αντιδομές εξουσίας, καθώς και νέα επιστημονικά επιχειρήματα που θα εμπνεύσουν τον κόσμο. Βρισκόμαστε σε μια στιγμή που ο λαός είναι κατανοητά κουρασμένος».
Περαιτέρω, άφησε μια αιχμή για τις δυνάμεις της Αριστεράς που καλούν μόνο σε αντίσταση, χωρίς αντιπρόταση: «Ως Καναδή δεν είναι ακριβώς ο όλος μου να εμπλακώ στην ελληνική πολιτική, αλλά γνωρίζω ότι υπάρχει ένα κομμάτι της ελληνικής Αριστεράς που πιστεύει ότι είναι η στιγμή για να πει κανείς «όχι», να αντισταθεί. Δεν πιστεύω ότι αυτό είναι σωστό. Πιστεύω ότι η αντίσταση είναι κρίσιμο θέμα, αλλά τώρα είναι η στιγμή για να πει κανείς θετικές προτάσεις και να τις αρθρώσει όλες ώστε να δείξει ότι είναι πιθανές». Ως προς τη ρηορική του μονόδρομου, της ΤΙΝΑ (από το There Is No Alternative) είπε αστειευόμενη: «Το φάντασμα της Μάργκαρετ Θάτσερ είναι καλά και ζει στην Αθήνα. Σ’ αυτό το πλαίσιο πρέπει κανείς συντρίψει αυτό το μύθο».
Οι περισσότερες ερωτήσεις που δέχτηκε στο Nosotros μάλλον την αντιμετώπιζαν ως …πολιτικό στέλεχος, παρά ως ερευνήτρια, θέλοντας να εκμαιεύσουν κάποια υπερ-αριστερή απάντηση. Όμως αποδείχτηκε ιδιαίτερα φειδωλή, αφού κατά βάση ήθελε να προβάλει την οικολογική οπτική, όπως την επεξεργάζεται στο υπό συγγραφή βιβλίο της, τους αγώνες για το περιβάλλον δηλαδή ως παράγοντα ανατροπής του καπιταλιστικού μοντέλου. Εξ ου και αναφέρθηκε εκτενώς στο ζήτημα της κλιματικής αλλαγής και των εκπομπών ρύπου, που στη χώρα μας μάλλον φαίνεται δευτερεύον.
Και αφού ήρθε στην Ελλάδα της κρίσης και της εφαρμογής του «Δόγματος σοκ», οι περισσότερες ερωτήσεις περιστράφηκαν γύρω από τις πολιτικές διαμάχες για την κρίση, το ρόλο της Αριστεράς αλλά και της φασιστικής Δεξιάς. Κοφτερό μυαλό η ίδια, ανταποκρίθηκε άψογα στο ακροατήριο των δημοσιογράφων που ήταν παράλληλα ακτιβιστές σε διάφορα μέτωπα.
Να φανταστούμε τη ζωή εκτός της ευρωζώνης
Δεν ξέρουμε ακριβώς τι είπαν στη μεταξύ τους συνέντευξη Klein και Τσίπρας, αλλά η θέση της Naomi Klein για το ευρώ και τη στάση της Ελλάδας, σίγουρα δεν θα άρεσε στον πρόεδρο της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Ορίστε τι απάντησε, σε σχετική ερώτηση που έθεσε μάλιστα το ραδιόφωνο του ΣΥΡΙΖΑ, το Κόκκινο: «Δεν ξέρω αν πρέπει η Ελλάδα να βγει από την ευρωζώνη, αλλά οπωσδήποτε πιστεύω ότι το θέμα αυτό πρέπει να βρίσκεται πάνω στο τραπέζι αν προσπαθήσει κανείς να διαπραγματευτεί. Δεν ξεκινάς μια διαπραγμάτευση λέγοντας «δεν φεύγουμε». Χρειάζεται πραγματικά να έχεις τη θέληση να φύγεις. Και για να έχεις τέτοια θέληση, χρειάζεται να οικοδομείς σχέσεις με άλλες χώρες που επίσης έχουν ένα όπλο στον κρόταφο και να χτίζεις ένα καρτέλ των οφειλετών». Επιπλέον επανέφερε το θέμα τη διαγραφής του επαχθούς χρέους, μετά από έλεγχο των βιβλίων. «Δεν θα έχεις πρόοδο, εκτός αν έχεις πρόθεση να φανταστείς τη ζωή μετά την ευρωζώνη», τόνισε.
Δεν φτάνει πια η αντίσταση
«Μου φαίνεται ότι ο ελληνικός λαός αντιστάθηκε σε απίστευτο βαθμό και με φοβερό θάρρος και επιμονή», είπε σε ερώτηση για την προοπτική των αγώνων. «Ο κόσμος δεν πήγε απλώς σε μια διαμαρτυρία αλλά έμεινε εβδομάδες στους δρόμους διαδηλώνοντας, κάτι που θα πρέπει να μνημονεύεται και να τιμάται. Η αλήθεια είναι όμως ότι κι αυτοί που επιβάλουν αυτό το οικονομικό πρόγραμμα επίσης επιδεικνύουν απίστευτη επιμονή», σημείωσε.
Περαιτέρω άγγιξε ένα ευαίσθητο θέμα, αυτό της συνέχειας μετά τις τόσες ήττες: «Για μένα το ζήτημα δεν είναι πώς θα γίνει άλλη μια διαδήλωση. Εδώ αντιμετωπίζουμε μια κρίση δημοκρατίας. Τεχνικές και εργαλεία αντίστασης που θα έπρεπε να φέρουν αποτελέσματα δεν το κατάφεραν. Γι’ αυτό το λόγο ο λαός βρίσκεται σε απόγνωση, διότι δεν είναι σίγουροι ότι θα επηρεάσουν την εξουσία ή πώς θα την επηρεάσουν στο εξής. Δεν είναι λοιπόν ακριβώς δίκαιο να πει κανείς στον κόσμο να βγει στο δρόμο και να επαναλάβει ό,τι έκανε μέχρι τώρα. Οι πολιτικοί οργανωτές και θεωρητικοί πρέπει διαρκώς να ανακαλύπτουν νέες μεθόδους αντίστασης. Να διαμορφώνουν αντιδομές εξουσίας, καθώς και νέα επιστημονικά επιχειρήματα που θα εμπνεύσουν τον κόσμο. Βρισκόμαστε σε μια στιγμή που ο λαός είναι κατανοητά κουρασμένος».
Περαιτέρω, άφησε μια αιχμή για τις δυνάμεις της Αριστεράς που καλούν μόνο σε αντίσταση, χωρίς αντιπρόταση: «Ως Καναδή δεν είναι ακριβώς ο όλος μου να εμπλακώ στην ελληνική πολιτική, αλλά γνωρίζω ότι υπάρχει ένα κομμάτι της ελληνικής Αριστεράς που πιστεύει ότι είναι η στιγμή για να πει κανείς «όχι», να αντισταθεί. Δεν πιστεύω ότι αυτό είναι σωστό. Πιστεύω ότι η αντίσταση είναι κρίσιμο θέμα, αλλά τώρα είναι η στιγμή για να πει κανείς θετικές προτάσεις και να τις αρθρώσει όλες ώστε να δείξει ότι είναι πιθανές». Ως προς τη ρηορική του μονόδρομου, της ΤΙΝΑ (από το There Is No Alternative) είπε αστειευόμενη: «Το φάντασμα της Μάργκαρετ Θάτσερ είναι καλά και ζει στην Αθήνα. Σ’ αυτό το πλαίσιο πρέπει κανείς συντρίψει αυτό το μύθο».